måndag 25 februari 2013

Sy-station

Som ni säkert känner till gillar jag att skapa STATIONER där jag samlar allt som här ihop på ett och samma ställe. 

Häromdagen diskuterade jag just PYSSELHÖRNOR med två av döttrarna. Båda två har behov av att förbättra sina pysselplatser för att få bättre ordning och översikt över sina saker.

Den ena dottern har ett stort intresse av att sy, sticka och virka medan den andra pysslar mycket med allt möjligt som målning, skapa smycken, scrapbooking m.m.

Vi letade tillsammans efter inspiration och diskuterade olika förslag på lösningar.

Så idag tänkte jag börja med att dela med mig av några tips gällande pysselstation/pysselhörna som handlar om att SY OCH FÖRVARING AV SYTILLBEHÖR

Flera inlägg angående andra typer av  pysselstationer kommer i senare inlägg.


Bildkälla: flickr.com

Den som är lyckligt lottad har kanske plats för en egen syhörna/syrum i hemmet där man kan låta symaskinen stå framme och redo. Det behöver inte ta stor plats, i vårt förra boende använde jag en liten mini-klädkammare som syrum.


Bildkälla: hobby.marktplaza.nl

Om man har symaskinen står framme på ett bord så är det praktiskt men kanske inte alltid så snyggt och då kan man om man vill sy ett överdrag till symaskinen. Jag minns att min Mormor hade sytt ett fint hus som hon trätt på sin symaskin, som stod i gästrummet, för att dölja den när den inte användes. Se till exempel huset här ovan som jag hittade på hobby.marktplaza.nl



Bildkälla: cloth-ears.co.uk

Bildkälla: pineneedlesatgardnervillage.blogspot.se








 Det finns många härliga bilder att inspireras av när det gäller att göra ett överdrag till sin symaskin. Jag tycker t ex att husvagnen här ovan är jättegullig. Och med hjälp av ett snyggt överdrag blir symaskinen en prydnad i sig när den står framme.

Men om man är trångbodd och inte har möjlighet att ha symaskinen framme, hur gör man då för att förenkla för sig själv när man vill ha tillgång till symaskinen och dess tillbehör på ett enkelt sätt?


Bildkälla: marthastewart.com
Jo, då för man försöka att skapa sig en sy-station på något vis.  Härovan syns ett exempel från Martha Stewart på hur man kan använda sig av en garderob för att bygga en egen systation.



Bildkälla: dwelement.com

Och vad sägs om denna lilla raring som är ett ombyggt TV-skåp som inte bara rymmer symaskinen utan i princip det mesta man kan tänka sig i pysselväg. Vilken dröm att få öppna ett sånt skåp när man är på skapandehumör!



Bildkälla: craftgawker.com

 På bilden ovan har man använt en liten bokhylla där man samlat sina sytillbehör på ett och samma ställe. Själv skulle jag nog ha valt att dölja innehållet med dörrar eller ett draperi för att få ett mer harmoniskt utseende. Men själva tanken är bra!



Bildkälla: images.meredith.com

Här har man använt sig av ett litet skåp som inte bara har dörrar som döljer förvaringen utan även en utdragbar låda till symaskinen och också plats för tyg och andra tillbehör.



Bildkälla: whatsnewtablet.com
 Annars kan man också stuva in tyget i en DVD-pelare som t ex denna Benno från IKEA. Tar liten plats och rymmer en hel del.



Bildkälla: www.festotu.com/blog
Jag älskar detta underbara och färgglada träd som är egenhändigt tillverkat av en bloggare, där det finns pinnar att hänga upp sina trådrullar på. Trådrullarna blir på så sätt en prydnad i sig själv som också säger en del om den som bor i hemmets intressen. Underbart!

Vill du själv göra ett liknande trådrulle-träd så finns en beskrivning härwww.festotu.com/blog



Bildkälla: .larkcrafts.com
Ett annat sött sätt att förvara trådrullarna på är att trä upp dem på träpinnar, och då gärna följa regnbågens färger såsom här. Sedan ställer man pinnarna med trådrullarna på en fin vas eller kruka. Även det blir som en liten prydnad i sig, ser ut som "istället-för-en-blomma".



Bildkälla: greylustergirl.blogspot.se
 Att göra en inramad tavla med sina trådrullar på är också en snygg dekoration i hemmet. Jag gillar när prydnader i hemmet säger något om dom som bor där. Denna hittade jag hos greylustergirl.blogspot.se som även bjuder på en beskrivning av hur man själv kan göra en liknande trådrulle-tavla.


quilterinmotion.com

Ett smart sätt att förvara undertrådarna på utan att tråden trasslar till sig är att använda sig av tåspridare, ni vet såna där som man har när man målar tårna med nagellack.



Bildkälla: domesticadventure.com


Ytterligare ett bra knep om själva undertrådsrullarna är av magnet är att helt enkelt förvara dom på en magnetlist. Enkelt och praktiskt.


Bildkälla: sewmanyways.blogspot.se
Dosetter för mediciner är en av mina favoritförvaringsprylar. Man kan använda dom till förvaring av många olika slags småsaker. T ex som ovan till förvaring av undertrådar eller som jag har visat i ett annat inlägg, till förvaring av örhängen, se HÄR.



Bildkälla: .thequiltshow.com

Här har man istället använt sig av en dosett för förvaring av symaskinsnålar. Och för att veta  vilket fack den nål man använder för tillfället ska vara använder man sig av en liten röd knapp som markering. Smart va?


Bildkälla: homemadesimple.com
Ibland vill man sy för hand och då kan man använda sig av saltströare för att hålla ordning på trådrullen.


Bildkälla: withmysparetime.blogspot.se

Avslutningsvis måste jag bara visa denna härliga förvaring av knappar som är sorterade utifrån färg. Åh, så vackert och praktiskt!


Kram
Linn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar