måndag 11 februari 2013

Gör en egen familjepärm - steg 3 del 2 kvällsrutiner

Jag har fastnat lite på steg 3 i familjepärmen som handlar om att komma fram till sina egna kvällsrutiner.



Jag har dels letat inspiration på nätet och dels ställt mig två frågor.

Frågorna som jag ställt till mig själv är:
  • Vilka rutiner har jag redan idag som jag tycker är viktiga?
  • Vad har jag för behov eller problem som kan lösas med hjälp av kvällsrutiner för att underlätta morgondagen?
Jag har bestämt mig för att börja i liten skala och sedan om det behövs öka först när det känns att rutinerna sitter ordentligt.

Jag har nu också bestämt mig för att fortsättningsvis använda nedanstående kvällsrutin;

Bildkälla: waktattoos.com

LINNS EGEN KVÄLLSRUTIN

     1.  SNABBSTÄDNING  
          Se till att det ser fräscht ut hemma i morgon bitti.
  • Plocka undan hemma och se till att diskbänken är skinande ren

     2. FÖRBERED MORGONDAGEN
         Vad kan jag göra idag för att underlätta för mig själv i morgon bitti?
  • Kolla igenom kalendern, är något särskilt som ska förberedas eller tas med imorgon?
  • Packa det som ska tas med och ställ det innanför ytterdörren.
  • Finns det matlådor till morgondagens lunch?
  • Behöver morgondagens middag förberedas? T ex plocka fram något ur frysen?
  • Skriv en "att-göra-lista" för morgondagen  
    3. NEDVARVNING
        Förberedelser inför sängdags
  • Tandborstning, ansiktsvård etc.
  • Bokläsning
  • Släck lampan kl. 23.00

Nu är jag nyfiken på era kvällsrutiner :)

Kram
Linn

2 kommentarer:

  1. Hej Linn! Hittade dig genom en tråd på familjeliv. Älskar sånnahär bloggar!

    Vår kvällsrutin är:
    - Försöka lägga barnen i lagom tid, innan skrik, gnäll utbryter (= gnälliga föräldrar). Detta gör min sambo, efter en mysrutin med hela familjen.
    - För mig arbete/plugg, sambon plockar undan i köket (det som inte hunnits med tidigare).
    - Kvällsmat
    - Tv, eller mer jobb/plugg
    - Göra sig iordning för sängen - nu är vi galet trötta
    - Komma på att vi ska plocka fram allt inför morgondagen. samt förbereda frukost
    Som synes behöver vi putsa lite på kvällsrutinen. Men på morgonen är oftast frukosten framplockad i alla fall ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Josefine!
    Vad roligt att du har hittat hit. Välkommen!

    Jag känner igen det där med gnälliga barn och gnälliga föräldrar :)
    Även om våra barn är stora nu.

    Det låter verkligen härligt att ni har en mysrutin hela familjen innan barnen somnar.

    Annars ser det ut som om ni har kvällen fullspäckad. Både arbetar och pluggar du?
    Tufft gjort av dig i så fall!
    När man pluggar har man ju egentligen aldrig någon ledig tid, jag tycker i alla fall att det är lättare att "stänga av jobbet" än vad det var att "stänga av pluggandet" när jag pluggade. Det kändes alltid som att jag borde plugga lite till.

    Vad härligt att ni förbereder frukosten redan kvällen innan. Det är en rutin som låter grymt bra. Jag undrar om vi kanske ska göra så också här hemma?

    Det är alltid intressant att ta del av andras rutiner och se om det finns något som man kan låna och själv använda :)

    SvaraRadera